Извод из трећег издања ЛЕКСИКОНА СРПСКИХ АРХИТЕКАТА
ЛИ^ИНА Светислав
(1931, Загреб)
Студирао у Београду (дипл. 1956). Запослен
у Урбанисти~ком заводу града Београда
(1956-58) и као наставник на Архитектонском
факултету (1958 до пензионисаwа).
"Постепене и лагане промене" нису
само основа градитеqске филозофије
Светислава Ли~ине, ве} и основа wеговог
укупног `ивотног става. Корени
оваквог става оп{тије су природе и
они происти~у колико из особина ли~-
ног карактера, толико и из околности у
којима се ~итава генерација развијала.
Ро|ена десетак година иза својих славних
претходника, генерација Ли~ине, Вулови}
а, ^анка није имала потребе, а ни
прилике, да после победни~ких војних
операција накнадно “осваја” интелектуални
Београд, деле}и га на “на{“ и “wихов”,
на “напредан” и “реакционаран”,
нити је икад поми{qала да треба заузети
командне позиције у дру{тву и
онда их др`ати до`ивотно.
Генерација, ~ији је први представник по
многим особинама Светислав Ли~ина,
своје уме}е `ивqеwа није заснивала
на борбеној надмо}ености, ве} на квалитетној
присутности. Она је у {ироком
луку надлетала ратне и поратне
фрустрације, ~етрдесет осму, осниваwе
архитектонских бироа, борбу за
наставни~ка зваwа. Када се крајем педесетих
година на{ла на отвореној сцени,
у једном ве} увелико утвр|еном
систему вредности, ова генерација је
схватила да се у сенци мо`е опстати
једино уз помо} бескрајног стрпqеwа.
Један безна~ајни инцидент, каквих је у
архитектури безброј, та~но илуструје карактерне
особине Светислава Ли~ине.
Инцидент се појавио када је нехоти~но,
о~ито немарно, на страницама уско специјализованог
~асописа “Урбанизам Београда”,
Гробqе стреqаних родоqуба
приписано искqу~иво Богдану Богданови}
у, а одмах затим, верују}и да Богданови}
ева рука мора бити присутна
увек када је ре~ о спомен - комплекси-
ма, Гробqе заслу`них гра|ана Београда
атрибуирано Богданови}у и Ли-
~ини.
Лако се мо`е замислити како би се у
оваквој прилици пона{али представници
старије генерације, Михајло Митрови},
Алексеј Брки} или Богдан Богданови}.
Wихови текстови, у којима побијају
погре{не наводе, одисали би романти~
ним узбу|еwима, интелектуалним
цинизмом или нон{алантним подсмехом.
Или - уоп{те не би одговарали,
исказују}и супериорност ли~ности
на коју мали инциденти уоп{те не могу
утицати.
Светислав Ли~ина, у тексту у коме побија
ове наводе, износи искqу~иво ~иwенице,
хладно, као ли~но незаинтересовани
сведок. Он никога не напада,
никога не опту`ује, он није искористио
исправку да би нагласио своју надре-
|еност у моралном, стру~ном или уоп{-
те интелектуалном погледу.
Трпеqивост је Светислав Ли~ина носио
у себи ве} и из природног, породи~-
ног окру`еwа. У неколико претходних
генерација ли~ански генетски кодови
по му{кој линији ме{али су се са нема~
ким и ~е{ким по `енској линији. Ве}
је отац Светислава Ли~ине био ро|ен у
национално ме{овитом браку: wегова
мајка звала се Ана Вахл и била је родом
из Петроварадина. По занимаwу
правник, отац се селио са породицом
из града у град. Најду`е се задр`ао у
Сарајеву где је руководио изградwом
пруге према Пло~ама. Као генерални
директор `елезница, пред Други светски
рат, преселио се у Београд и био
именован за помо}ника Министра саобра}
аја.
Мајка Светислава Ли~ине, Марија Требицки,
била је пореклом ^ехиwа. Wени
родитеqи доселили су се из Судета у
Херцеговину и купили имаwе на Илиyи,
код Сарајева. Била је образована у потпуном
гра|анском духу. Завр{ила је
“{колу за госпо|ице” у Бе~у, играла тенис,
свирала на клавиру, говорила неколико
страних језика. Музи~ки таленат,
који је Светислава Ли~ину у годинама
када се бира `ивотно занимаwе
наводио музицираwу а не архитектури,
поти~е, несумwиво, са мај~ине стране.
Кона~ном опредеqеwу за архитектуру
индиректно је допринео спорт. Веслао
је у осмерцу који је освојио {ампионат
Југославије, а таква активност уни{тава
руку пијанисте. Опредеqеwу за архитектуру
допринео је и отац, својим ликовним
талентом, својом ликовном културом.
Изме|у музике и сликарства, Светислав
Ли~ина се определио за “окамеwену
музику у простору”.
"Окамеwене музике" било је мало на
техницисти~ки и рационалисти~ки усмереном
Архитектонском факултету средином
педесетих година 20. века. Било
је знатно ви{е пројектоваwа утилитарних
гра|евина, једноставне основе
и једноставних куби~них волумена, без
икакве декорације. Као и многи други, и
Ли~ина је у Милану Злокови}у видео
пример модерног градитеqа ~ијим се
градитеqским идејама морало веровати,
а у Димитрију М. Леку пример старинског
градитеqа који је пленио својом
господском смирено{}у. Интимну
наклоност Ли~ина је, ме|утим, за разлику
од многих, поклонио Мати Бајлону,
ме|уратном сарајевском функционалисти
и послератном привр`енику
“сирома{не архитектуре” соцреалисти-
~ких норматива.
Рационалност у креираwу основе, ~иста
линија и јасно одре|ени односи у на-
~ину компоноваwа фасаде, неке од основних
карактеристика дела Светислава
Ли~ине, проистекли су јо{ из тих
раних студентских искустава, када је
помагао Бајлону у конкурсном пројекту
за реконструкцију Савске падине, или
када је са Бајлоном припремао стандардне
моделе малих ку}а за потребе
београдског Економског бироа.
Када се крајем педесетих година, на
препоруку Уро{а Мартинови}а, запослио
у Урбанисти~ком заводу Београда,
Светислав Ли~ина је ве} био стекао
~врсто увереwе да рационалност, као
основа градитеqског метода, има својих
вредности. Једино {то му је недостајало,
била је ли~ност која }е му отворити
врата уметни~ког врта, води~ у
светове неспутане ма{те. Та неопходна
ли~ност био је Богдан Богданови}.
У својим се}аwима Ли~ина не крије да
је Богданови} одиграо пресудну улогу у
wеговој даqој каријери. Био је први
који је младом архитекти поклонио пуно
повереwе, увео га у круг “посве}ених”
аутора, али и далеко ви{е, увео га у
свет духовне архитектуре, у гра|еwе у
коме је симбол једина функција облика.
Са Богданови}ем се Ли~ина сусрео у
тек основаној “Групи за мали урбанизам”.
Тада је, после паузе ду`е од пола
деценије, после Споменика јеврејским
`ртвама, Богданови}у пру`ена прилика
да на београдском Новом гробqу
сагради спомен комплекс `ртвама фа-
{исти~ког терора. Задатак је захтевао
{иру урбанисти~ку поставку, ве}и степен
познаваwа технике гра|еwа, знатно
ви{е класи~не техни~ке документације,
па се Богданови} за помо} обратио
свом младом сараднику, Светиславу
Ли~ини.
Основни концепт на коме је засновано
Гробqе стреqаних родоqуба Београда
јесте поствариваwе имагинарног
града мртвих. Преломqена капија, перфориран
зид као хоризонт, као крај града
мртвих, светили{те, сви ови надреални
мотиви појавqују се, пре и касније,
у свим Богданови}евим делима.
Ли~ина је, према сопственом сведо~еwу,
израдио укупни урбанисти~ки пројекат
комплекса и замислио ону веома
стварну макету Теразија са стубовима
о које су родоqуби били обе{ени.
После овог првог - и јединог - заједни~
ки потписаног дела, Ли~ина је помогао
Богданови}у у креираwу комплекса
у Сремској Митровици, а Богданови}
му је галантно препустио ве} добијену
понуду за гра|еwе спомен комплекса у
При{тини.
Спомен комплекс у При{тини садр`и
у себи готово све основне одлике Богданови}
евог концепта: приступни пут,
ободни зид, светили{те у среди{ту.
Па ипак, има и битних разлика у обликоваwу
елемената, уве}ане геометри~
ности укупног ре{еwа. Лоптасти
облик светили{та, на пример, није приро|
ен Богданови}евом ликовном ре~-
нику. Управо ове разлике у~иниле су
дело занимqивим, популарисале га не
само у дома}им, ве} и у светским архитектонским
круговима.
У При{тини се ободни зид појавqује у
облику неколико правилних конхи. Сли~-
не конхе, умек{аног, помало барокизираног
облика, појавqују се и у пројекту
за Гробqе заслу`них гра|ана Београда.
Да ли се у овим конхама, вертикално
избразданим, у немирним низовима
белих мермерних пло~а, у наизмени~
но грубој и полираној обради
гробница, крију се}аwа на оду{евqеwе
са којим је мали Ли~ина, јо{ у
сарајевским данима раног детиwства,
прецртавао богате оде`де српских
владара, опто~ене нискама бисера?
“Та кwига о српским владарима” -
беле`и Ли~ина - прогонила ме је ~итавог
`ивота, стално ми се вртела у
свести. Она је увек на неки на~ин
присутна у мојим гра|евинама”.
Гра|евине које је Ли~ина подигао садр`
е у себи баланс изме|у декоративног
и рационалног, изме|у утилитарног
и уметни~ког. Сасвим хипотети~
на поре|еwа прибли`ила би дело
Светислава Ли~ине пре Анти}у него Брки}
у, никако Митрови}у. Прави еквивалент
делима Светислава Ли~ине могла
би бити дела Иве Куртови}а. Овде
се најпре мисли на по{товаwе урбаног
контекста, {ирег амбијента, околине.
Филозофски факултет у Београду је
прави пример за анализу битних особина
градитеqског метода Светислава Ли-
~ине. Гра|евина је подигнута на месту
сру{еног Антонови}евог “Гранд” хотела
и некада{wег, ви{еструко преправqаног
хана. Од Капетан Ми{иног здаwа,
као споменика културе најви{е категорије,
нова гра|евина је у конкурсном
ре{еwу била потпуно одвојена {ироким
коридором, проспектом који је повезивао
Студентски парк и онај зелени
сквер код Споменика војводи Вуку.
Тек касније, током разраде конкурсног
ре{еwа, настао је тракт који непосредно
повезује зграду Филозофског факултета
са Капетан Ми{иним здаwем, затвара
првобитно планирани проспект и
формира транспарентну пјацету. Две
супротне фасаде овог тракта, она према
пјацети и она према Кнез Михаиловој
улици, разли~ите су у мери у којој се
све~ани амбијент Студентског трга разликује
од `ивахног амбијента око зграде
некада{wе Амери~ке ~итаонице. Са
стране пјацете фасада је равна, прете`
но у стаклу, са парапетима који одр-
`авају ликовно јединство са главним
корпусом објекта, једна сасвим смирена
композиција која тек у врху добија
назнаку мансардног крова.
Свој пуни развој мансардни кров до-
`ивqава тек са друге стране, из Кнез
Михаилове улице, у амбијенту у коме је
таква конструкција ~еста појава, у непосредној
близини нај~увенијег ме|у свим
мансардним крововима у Београду, при
врху Спаси}еве заду`бине.
Фасада целог објекта из Кнез Михаилове
улице структурално се разликује
од оне из Васине улице, окренуте Студентском
тргу и капетан Ми{ином зда-
ЕНЦYЦЛОПАЕДИА АРЦХИТЕЦТОНИЦА
227
wу. Најзна~ајнија разлика је у еркерима
који прву фасаду ~ине просторно разу-
|еном. Прозорски отвори на еркерима
су уски, wихова је улога ви{е декоративна
него функционална. У питаwу је,
ме|утим, друга~ија врста функционалности.
Захваqују}и управо пуно}и зидног
платна, објекат се присно везује за
амбијент, допу{тају}и згради Спаси-
}еве заду`бине и палати Академије
наука да опстану као зна~ајни акцент
урбанизованог простора.
Унутра{wу организацију зграде Филозофског
факултета творе три елемента:
тракт са у~ионицама и библиотекама,
тракт са кабинетима наставника и
{ироки холови изме|у ова два основна
елемента. У овим холовима наставници
и у~еници требало би да се сре}у и
ме|усобно измеwују искуства у облику
неформалне наставе. У стварности, овај
класи~ни {колски метод, преузет из перипатети~
ке {коле, сасвим изостаје. Холови
су нај~е{}е празни, само понекад
испуwени студентима који о~екују по-
~етак наставе.
Када се програмске претпоставке не
остваре у реалном `ивоту, онда архитекта
оби~но нема другог на~ина осим
да ну`не исправке оствари у свом новом
делу, сли~не намене. Та ретка прилика,
када је ре~ о јавним објектима,
указала се Ли~ини после усвојеног конкурсног
ре{еwа за зграду Ви{е економске
{коле у Булевару краqа Александра
у Београду. И овде су у аран`-
ману основе препознатqива три основна
дела: у~ионице, према Булевару краqа
Александра, кабинети наставника,
према Захумској улици, али се холови у
среди{ту гра|евине користе ви{еструко,
па и као улази у амфитеатре.
Фасада Ви{е економске {коле мо`е
се разумети као упро{}ена варијанта
фасаде зграде Филозофског факултета.
У пројекту, на макети, ова веза је
видqивија него у стварности, буду}и
да су прозорски отвори на макети двоструко
{ири него у изведеном објекту.
Уске, корбизјанске прозорске траке, у
зале|у улазног тракта, као и веома изра`
ен мансардни кров, тако|е неодоqиво
подсе}ају на ре{еwа примеwена
са ви{е оправдаwа на згради
Филозофског факултета.
Градска телефонска централа, подигнута
на једној од најви{их кота вра-
~арског брега, једини је објекат Светислава
Ли~ине који изазива контроверзна
осе}аwа. Висином, потом и волуменом,
објекат се уклапа у ред некада{
wих и сада{wих симбола Београда:
“Албаније”, “Москве”, “Београ|анке”,
Светосавског храма. Сва је невоqа у
томе {то је Телефонску централу инвеститор
видео као утилитарни сандук
за сме{тај својих инструмената. Инвеститор
је имао право да не разми{qа
о симболима града, о јавном објекту као
уметни~ком делу пар еxцелленце. Да ли
је исто такво право имао и градитеq,
аутор?
Свакако да такво право градитеq није
могао имати, и Ли~ина је то врло добро
знао. Разми{qају}и о прете{ком задатку,
да постави волумене огромних кубатура
на врху брега, видqиве одасвуда,
да за гра|еwе употреби предфабриковане
бетонске елементе предузе}
а “Трудбеник”, Светислав Ли~ина се
на{ао у сли~ној ситуацији у којој су се
много деценија раније на{ли и wегови
претходници, Бранко Таназеви} или Момир
Корунови}, граде}и управо по{-
танске зграде: Телефонску централу у
Косовској улици, По{ту код @елезни~-
ке станице или зграду Министарства
по{та у Улици мајке Јевросиме. И тада,
као и данас, инвеститор је једино
`елео да на најбр`и и најјевтинији на-
~ин до|е до крова над главом, али су
градитеqи следили сопствене ирационалне
захтеве да архитектуром испоqе
став према традиционалним одликама
духа средине.
У тренутку одлуке, у том набитнијем тренутку
у ра|аwу једне гра|евине, Ли-
~ина је толерантност према захтевима
инвеститора и изво|а~а претпоставио
својим де~а~ким опсесијама, {ареним
оде`дама српских владара или заводqивим
Богданови}евим тума~еwима
симбологије “градова мртвих ду{а”.
“Веровао сам да }е се гра|евина уклопити
у низ облакодера које је требало
изградити на Славији и у wеној околини”
- вели Ли~ина, и у том исказу садр`
ана је битна одлика градитеqске
филозофије Светислава Ли~ине и wегове
генерације.
Уклопити се у постоје}у или зами{-
qену ситуацију, не изазивати бес инвеститора,
по{тено одрадити свој посао
у оквирима које други прописују, то
је су{тина.
Остала дела Светислава Ли~ине, и у
области меморијала, и у области утилитарних
гра|евина, споменици у Ба}евцу,
Бо`даревцу, у Лисовици, у Врани-
}у, уре|еwе Трга испред Градске ку}е
у Суботици, или Дом омладине у Зреwанину,
Робна ку}а у Лозници, војни
објекти у @аркову, сва би ова дела могла
приказати опус једног градитеqа у
најбоqем светлу. У wима, ме|утим, нема
довоqно елемената да би се извајао
један специфи~ни градитеqски лик,
да би се обликовао један специфи~ан
став.
Дом омладине у Зреwанину је аутору
посебно драг. Бе~ејска опека, бе~ејски
цреп, ви{еводни кровови, све су то
симболи прибли`аваwа војво|анском
амбијенту. Робна ку}а у Лозници је сло-
`ени пословни комплекс, просторно
разу|ен. [ироке фасадне повр{ине
без отвора артикулисане су линеарном
орнаментацијом која води порекло из
доба сецесије. У високом делу објекта
сукобqавају се зидне и стаклене повр-
{ине и тај сукоб разре{ава се у каскадним
спојевима. Каскадирано структуираwе
фасаде применио је јо{ по-
~етком тридесетих година 20. века Никола
Доброви} у згради Југословенског
студентског дома у Прагу, али је овај
мотив тек данас, у доба постмодерне,
постао изузетно популаран.
Дело Светислава Ли~ине, без икакве
сумwе, не мо`е се изоставити из било
које зами{qене антологије српске архитектуре
20. века. На врху је, из пуно
разлога, зграда Филозофског факултета.
Она изра`ава став према околним
насле|еним вредностима на један дубоко
проми{qени и истовремено присни,
сентиментални на~ин. То је најдаqе
докле су и Ли~ина, и други најбоqи представници
wегове генерације, стигли у
погледу оствариваwа архитектонске духовности.
Од изванредног зна~аја су и
Меморијални комплекс у При{тини и
Гробqе заслу`них гра|ана Београда.
Су{тина вредности ових дела је у одвајаwу
од добро познате, Богданови-
}еве формуле. Тако је и достигнут циq:
да се иза|е из сенке славних претходника
и у {ироким оквирима градитеqске
традиције оствари дело сопственог
интегритета.
З. М.
Дела: Телекомуникациони центар у
Кати}евој ул. у Београду (1970-77); Дом
младости у Зреwанину (1976-79); Ви{а
економска {кола у Београду (1977);
Робна ку}а у Лозници (1979); Споменик
у [иqаковцу (1982); Хотел “Хилтон” на
углу ул. Кнеза Мило{а и Булевара краqа
Александра у Београду (1990, пројекат);
Спортска хала у Блоку 25 у Новом
Београду (1991, конкурсни пројекат).
Зоран Маневи}, Ли~ина, изд.САС,
Београд 1994.
Мамбриани, 1969, 175-176; Маневи},
1972, 33; Митрови}, 1975, 82-85; Салон,
1975; Салон, 1977, 65-66; Стојанови},
Мартинови}, 1978, 112, 212-213; Салон,
1981, 26-27; Миленкови}, 1987, 95, 147-
148, 183; ЛЕЈ, 1987, 192; Миленкови},
1988, 106; [траус, 1991, 95, 98, 148-149;
Брки}, 1992, 162-163, 208-215; Салон,
1994, 29.