Извод из трећег издања ЛЕКСИКОНА СРПСКИХ АРХИТЕКАТА
ПРQЕВИ] Миладин
(1899, У`ице - 1973, Београд)
Студирао у Београду (дипл. 1925). Запослен
у Министарству гра|евина (1925-
27), Средwетехни~кој {коли (1927-46),
и Пројектном заводу Србије (1946-54).
У радном веку Миладина Прqеви}а
лако је уо~ити границе ~етири разли-
~ита периода. Први период (1925 -
1928), најкра}и и најмаwе занимqив,
провео је на Цетиwу, као слу`беник
тамо{wе Гра|евинске секције Министарства
гра|евина. Ве} пред крај 1928.
године поло`ио је стру~ни испит, преселио
се у Београд и запослио као професор
Средwе техни~ке {коле, у којој
је непрекидно слу`бповао све до 1946.
године.
Упоредо са наставни~ким позивом, Прqеви}
је развио огромну градитеqску
активност, оставив{и иза себе, само у
овом периоду, око сто педесет изведених
објеката и конкурсних елабората.
У тако {ироком списку па`qивији
посматра~ на}и }е дела разли~ите вредности,
објекте гра|ене у разли~итим срединама,
~ији су нару~иоци имали не само
разли~ите материјалне могу}ности,
ве} и разли~ите естети~ке назоре.
Но, упркос толико разли~итим околностима,
wегова дела - колико се у овом
тренутку зна - никада нису прелазила
{ироке ме|е српског модернизма. Током
дугих година преданог рада, од по-
~етка до краја ~етврте деценије XX века,
Прqеви} је остварио опус који карактери{
е озбиqност, пре него помодност
или екстраваганција. Отуда се унутар
тих {ироких ме|а српског модер-
ЕНЦYЦЛОПАЕДИА АРЦХИТЕЦТОНИЦА
329
С.Попови}
Светолик Попови},
Диспе~ерски центар
у Подгорици, 1996
М. Прqеви}
низма, wегово дело др`и, по правилу,
среди{wих токова, зна~и, бли`е једном
Браниславу Маринкови}у, него једном
Доброви}у.
У првом послератном периоду, Прqеви}
је био најпре сарадник, потом руководилац
Пројектног завода НР Србије,
гломазне, централисти~ки организоване
установе. Средином педесетих година
ради на реконструкцији комплекса
Војномедицинске академије, а потом
се, до краја градитеqске каријере, налази
на поло`ају саветника у Институту
за испитиваwе материјала.
Wегово богато и предратно и послератно
искуство несумwиво је допринело
да се у оквирима ове установе тако прозаи~
ног назива оснује својеврсни истра-
`ива~ки Центар за становаwе.
Година 1931. је у пуној мери преломни
датум у Прqеви}евој градитеqској каријери.
Те године су га два конкурсна
рада уврстила у представнике младе
генерације модерниста, генерације која
је ве} про{ла кроз оснива~ке скупове
авангардне Групе архитеката модерног
правца, прве велике изло`бе (Београд
1929., Праг 1930.) и која је ве} реализовала
своје прве зна~ајне објекте: радни~
ка склони{та, комплекс Опсерваторије,
низ стамбених објеката.
Мада је у~ествовао и на конкурсу за
Светосавски храм, Прqеви} је постао
познатији аутор тек по конкурсима за
@елезни~ку станицу у Скопqу и Ресторан
у Топ~идеру. Пројекат за Скопску
`елезни~ку станицу радио је, као и
низ других конкурсних елабората из
прве половине ~етврте деценије, у
сарадwи са Војином Симеонови}ем. То
је један од зна~ајнијих примера “интернатионал
стyле”-а у српској архитектури. Садр`
ај објекта, сасвим у духу захтева
функционалности, физи~ки је присутан
у разломqеном организму објекта, у
{ироким стакленим повр{инама, али
“израза једне`елезни~ке станице
нема”, {то су ве} и савременици запазили
и {то је, уоп{те, зна~ајна пукотина
у познатом слогану “форм фоллоwс
фунцтион”.
Ресторан у Топ~идеру по тролисној основи
подсе}а на Који}ев Уметни~ки павиqон
у Загребу (1930) и Бра{ованов
Југословенски павиqон у Милану (1931).
О~игледно, ре~ је о помодној форми која
спаја експресионисти~ке облине (сетимо
се Менделсона!) и функционалисти~
ку разу|еност.
Градитеqску каријеру Прqеви} је запо~
ео пројектоваwем јавних објеката,
али је прави садр`ај wеговог дела, ипак,
стамбена архитектура. По овој особини
- а и по многим другим особинама Прqеви}
ево дело је блиско Маринкови-
}евом или Белобрковом.
Зграда трговца ]ирови}а у Улици кнеза
Мило{а, гра|ена изме|у 1932. и
1935. године, хроноло{ки припада периоду
раног модернизма, али је по стилским
особеностима бли`а wеговој познијој
фази, после 1935. године. Скулптуру
на постаменту налазимо и на Несторови}
евој згради Призада, заобqени
угао и јасно издвојени прозорски отвори
тако|е су ознаке касног а не раног
модернизма. По томе би нам се Прqеви}
представqао пре као весник новог
него као поклоник старог.
Стамбена зграда у Бранковој улици мајсторско
је Прqеви}ево дело: по солидности
изградwе, по опреми објекта, организацији
стана. Овде се, ме|утим, за-
~иwе и једна при~а која }е у наредном
поглавqу добити свој пуни зна~ај. Иако
Прqеви}еви објекти дају, у целини,
много повода да се изведе закqу~ак о
wеговом истан~аном осе}аwу за ~истоту
савремене архитектонске форме, постоји
и један траг који савременици нису
сматрали “~истим”: основна идеја по
којој су саздани неки wегови објекти била
је, наро~ито непосредно пред светски
рат, понекад и “позајмqена” Објекат
по форми сасвим сли~ан овом у
Бранковој улици изградили су не{то
раније Манојлови} и Азријел у непосредној
близини, у Улици мар{ала Бирјузова.
Али, ваqа се подсетити, на сли-
~ан на~ин је и Бранислав Маринкови}
ЛЕКСИКОН НЕИМАРА
330
М.Прqеви},
В.Симеонови},
@елезни~ка станица
у Скопqу, конкурсни
пројекат, 1931
М. Прqеви},
Стамбена зграда
]ирови}а у Улици
кнеза Мило{а, 1932
“позајмио” композициону схему за стамбени
објекат у Уско~кој улици од Драги-
{е Бра{ована и wеговог стамбеног објекта
на Зеленом венцу, а овај из савремених
архитектонских ревија!
Палата Албанија је круна најспектакуларније
предратне при~е о “позајмицама”,
о “моралу струке”, о “за{тити градитеqског
ауторског права”. У целој овој
при~и, данас, када су се страсти сти-
{але, ~ини се да је Прqеви}ева улога
разја{wена, да је wегово градитеqско
име светло и нема разлога да се овом
приликом та при~а не довр{и.
На расписаном конкурсу Хипотекарне
банке, по~етком 1938. године, у~ествовало
је ви{е архитеката. Прву награду
освојили су загреба~ки аутори Бон и
Гракали}, док је Прqеви}ев рад откупqен.
Идеја Бона и Гракали}а, коју су
они уз помо} ве{те фотомонта`е презентирали
ве} крајем 1938. години на
изло`би “Пола века хрватске уметности”,
била је у су{тини сли~на идејама
осталих аутора, буду}и да су поло`ај
објекта и намена пру`али мало простора
за ма{тареwа. Најзад, сли~не
идеје за исти овај објекат износили су
ве} у ранијим приликама Бранислав
Који} (1931) и Пантови} и Максимови}
(1934).
Компликације су настале тек када се
открило да аутори првонагра|еног ре-
{еwа, Бон и Гракали}, уоп{те нису
квалификовани за изво|еwе објекта.
Они су, дакле, испла}ени “за идеју”, а
израда главног пројекта и изво|еwе
најве}е палате у ме|уратном Београду
поверени су Миладину Прqеви}у.
^иwеница да је Прqеви} у свему по-
{товао награ|ено ре{еwе, да није -
како се то ме|у архитектама ~есто дога|
а - не{то одузео, не{то додао, па
се потписао као искqу~иви аутор, мо-
`е му слу`ити на ~аст. Проблем атрибуције,
у слу~ају палате “Албанија”, за
истори~аре је, стога, лак слу~ај, далеко
лак{и него {то је то код неких
других београдских палата.
После искуства са палатом “Албанија”,
и уз истог конструктора \ор|а Лазареви}
а, Прqеви} је пред сам Други светски
рат израдио пројекат за Мити}еву
Робну ку}у на Славији. Ако се одбаце
два најви{а волумена, пројекат сасвим
ли~и на “Албанију”, мада је као коаутор
потписан и берлински архитект [ефер.
То нам јо{ једном показује да проблем
обликоваwа (или та~није: оригиналности
у обликоваwу) није био подједнако третиран
на по~етку и на крају тридесетих
година, {то опет говори у прилог тезе
да послератни “сирома{ни функционализам”
или разне варијанте социјалисти~
ког реализма нису уоп{те ме|у
архитектима изазивале мору.
Пројекат Мити}еве Робне ку}е остао је
нереализован. Запо~ело се са копаwем
темеqа и то је она надалеко ~увена
“рупа” на Славији која постоји и данас.
У послератном периоду Прqеви} је,
као {то смо навели, ви{е руководилац
него градитеq. У Институту за испитиваwе
материјала бавио се студираwем
стамбених проблема. На градитеqску
сцену вратио се нео~екивано по~етком
{ездесетих година, када је извео реконструкцију
и преобликоваwе зграде
Народног одбора у Крагујевцу.
Иза урамqене корбизјанске ~ипке и
простране улазне надстре{нице крије
се тривијални објекат из доба послератне
“сирома{не” архитектуре. Као да је
дух некада{wег еклекти~ког метода
раздвајаwа објекта и wегове фасаде
превладао цредо модерниста. Поступак
ЕНЦYЦЛОПАЕДИА АРЦХИТЕЦТОНИЦА
331
М.Прqеви} и Биро
[ефер (Берлин),
Мити}ева Робна ку}а
на Славији, пројекат,
1940
који би у доба ортодоксног функционализма
био прогла{ен јерети~ким, био
је по~етком {ездесетих година весник
једног сасвим новог доба у коме је фасада
по~ела да се ослоба|а самртног
загрqаја основе.
З.М.
Дела: Светосавски храм (1926-27, конкурсни
пројекат); @елезни~ка станица
у Скопqу (1931, конкурсни пројекат, М.
Прqеви}, В.Симеонови}); Ресторан у
Топ~идеру (1931, конкурсни пројекат);
Стамбена зграда у Црногорској 4 (1931);
Стамбена зграда у Ул. Стевана Сремца
3 (1932); Ку}а ]ирови}а у Ул. кнеза
Мило{а 66 (1932, 1935); Лова~ка ку}а
на Јеловој гори (1933, пројекат);
Стамбена зграда са Апотеком у У`и~-
кој По`еги (1933); Ку}а Милорада ^орданови}
а у Сувоборској 14 (1934-35);
Стамбена зграда Мали{е Стефанови-
}а у У`ицу (1934); Ку}а др ^ортанови}а
у Сувоборској 13 (1934); Ку}а породице
Мати} у По`арева~кој 13 (1934); Вила
Босиqке Стојкови} у Ул. адмирала Вукоти}
а 24 (1935); Две ку}е Сини{е
Здравкови}а у Црногорској 5 и 7 (1936-
37); Зграда Тргова~ког фонда Хипотекарне
банке на углу ул. Краqа Милана
и Ресавске (1938, конкурсни пројекат);
Палата “Албанија” (1938 - 40, према
конкурсном пројекту Бона и Гракали}а,
М.Прqеви}, \.Лазареви}); Ку}а Илдире
и Лоле Егер у Бранковој 26 (1939-40);
Мити}ева Робна ку}а на Славији (1940,
М.Прqеви}, [ефер, Берлин); Институт
Никола Тесла (1940, конкурсни пројекат);
Палата ЦК КПЈ у Новом Београду
(1947, конкурсни пројекат, Б.Крсти},
М.Прqеви}, Б.Маринкови}, М.Радованови});
Зграда Председни{тва владе
ФНРЈ у Новом Београду (1947, конкурсни
пројекат, Б.Крсти}, М. Прqеви},
Б.Маринкови}, М.Радованови}); Уметни~
ки музеј на Та{мајдану (1949, пројекат);
Оп{тина у Крагујевцу (1961, реконструкција).
Библ.: Проблем стамбених зграда,
Техника, бр.2-3, Београд 1947, 49-54.
Круни}, 1954; Маневи}, 1972, 22-23,
26; Мартинови}, 1973, 25, 57, 72, 75-76;
Митрови}, 1975, 7; Стојанови}, Мартинови},
1978, 39, 102; ЛЕЈ, 1987, 643;
Маневи}, 1981/13; Брки}, 1992, 96.