Извод из трећег издања ЛЕКСИКОНА СРПСКИХ АРХИТЕКАТА
МАРТИНОВИ] Уро{ (1918, Цетиwе - 2004, Београд)
Студирао у Београду (1946 - 51). Запослен као наставник на Архитектонском факултету у Београду (1951 до пензионисаwа). Добитник Седмојулске награде за `ивотно дело (1987).
Градитеqска каријера Уро{а Мартинови}а одвијала се у знаку сталног напредоваwа, wена основа била је стална борба за утемеqиваwе прогресивних идеја ~ији се израз, у складу са променама у владају}ој комунисти~кој идеологији током послератног периода, постепено меwао од колективизма и интернационализма ка индивидуализму и национализму. Те`е}и увек среди{wим позицијама, Мартинови} се и у дру{твеном анга`ману, тако популарном у доба комунизма, и у стру~ним ставовима, клонио екстрема колективизма и национализма, те`е}и да у оквирима леви~арских полити~ких опредеqеwа и интернационалних градитеqских метода на|е своје индивидуално место. У те`wи да следи основне карактеристике свога доба, неоптере}ен бур`оаским пореклом, неоптере}ен конзервативизмом, во|ен здравим и логи~ним на~ином ми{qеwа, Мартинови} је брзо схватио да у комунисти~ком свету сама идеја одр`ава сталну предност над сопственим оствареwем, да је у комунизму увек далеко зна~ајније борити се за ново, него ~увати остварено. Отуда се Мартинови}у само ~ини да га је “увек далеко ви{е занимало идејно ре{еwе, него главни пројекат или изгра|ени објекат” искqу~иво зато {то је као техни~ар, у годинама пре студија, разра|ивао ту|е пројекте и изводио ту|е објекте.
Мартинови} је у Београд до{ао са Цетиwа,
по~етком тридесетих година 20.
века, и овде завр{ио средwотехни~ку
{колу у којој су, под руководством Јосифа
Букавца, наставници били еминентни
српски архитекти: Бранко Максимови},
\ура Бајалови}, Бранко Крсти},
Иван Здравкови}. Пред сам рат
запослио се као техни~ар у Министарству
гра|евина, а потом, ратне године
провео у Техни~кој дирекцији Оп{тине
града Београда. Навр{ио је скоро пуних
тридесет година `ивота када се
1947. године уписао на Архитектонски
одсек Техни~ког факултета.
Најраније Мартинови}ево појавqиваwе
на јавној сцени одвијало се, колико
се зна, на Саветоваwу студената архитектуре,
одр`аном у Загребу 1950. године,
исте године када је у Дубровнику
одр`ано и знаменито Саветоваwе архитеката
и урбаниста Југославије. Текст
wеговог излагаwа публикован је у стру~-
ном ~асопису “Техника”. Иза наслова,
наилазимо на Мартинови}ево тума~еwе
да “размах идејне борбе” зна~и истовремено
и отвараwе “{ироких могу}-
ности за процват културе у условима
свестранијег развитка демократизма,
за победу истинске науке и културе
кроз истинску борбу ми{qеwа на идејном
поqу, борбу против декадентних и
реакционарних схватаwа, као и борбу
против контрареволуционарних поку-
{аја савременог ревизионизма у радни~
ком покрету”.
Мартинови} се определио за “центризам”
у својој дру{твено полити~кој активности,
али и у струци. Ме|у бројним
дихотомијама које једна тако стара и
разграната струка као архитектура носи
у себи, Мартинови} је најпре уо~ио
~еста једнострана опредеqеwа за “уметни~
ке” или "техни~ке" особености архитектонског
дела, утвр|ују}и да су “оба
схватаwа практи~но подједнако погре{-
на и нета~на, иако су дијаметрално супротна.
Прво схватаwе (о искqу~иво
уметни~ком карактеру архитектонског
дела) јавqа повр{ност, неодговорност,
несолидност и боемски однос према
озбиqним и сло`еним задацима на поqу
архитектонске делатности. Друго
схватаwе (које, по Мартинови}у, заступају
они који архитектуру схватају прете`
но као занат) спутава свестрани развитак
мисли и идеја и убија сву ону лепоту
и дра` архитектонског стварала{
тва. Оба схватаwа - закqу~ује Мартинови}
- треба и практи~но и идејно
сузбијати, боре}и се за изградwу свести
о правој улози и садр`ини ствараwа
на поqу архитектуре”.
Како је ову дихотомију изме|у уметни~-
ког и занатског, изме|у стварала~ког и
рутинског, Мартинови} разре{авао у
сопственом градитеqском делу, током
дуге ~етири деценије непрекидне активности,
од по~етка педесетих до краја
осамдесетих година 20. века?
Први Мартинови}еви самостални радови
настали су јо{ на студијама. Најпре
је на конкурсу за типске станове освојио
прву награду, у заједници са супругом
Надом Мартинови}. Био је то један
од бројних послератних поку{аја да се
масовном и типизираном изградwом објеката
за колективно становаwе раз-
ре{и битно питаwе оствариваwа социјалисти~
ких идеала. Затим је освојио
награду на конкурсу за типске пројекте
објеката на Аутопуту (1949), а пред крај
студија и први награду на конкурсу за
урбанисти~ко ре{еwе Стамбеног комплекса
“Пионир” и прву награду на конкурсу
за нову зграду Гимназије у Пара-
}ину (1950). У ономе {то нам је од ових
дела остало са~увано, бар у фрагментима,
лако је препознати утицај {коловаwа:
Гимназија у Пара}ину, на пример,
садр`и у себи дух касних Злокови}евих
дела (Основна {кола у Јагодини
или конкурсни пројекат за Етнографски
музеј у Београду) гра|ених на јасно
одре|еним куби~ним волуменима.
Студије архитектуре Мартинови} је
завр{ио 1951 године, а ве} две године
касније осваја награде на зна~ајним
конкурсима за уре|еwе комплекса
“Маријин двор” у Сарајеву (са групом
сарадника, друга награда) и Палату
Скуп{тине оп{тине Загреб (~етврта награда).
Оба ова дела, посматрана из дана{
wе временске перспективе, ~ине
се изузетно модерним, у духу оног интернационалног
стила ~ији су стандарди
били wујор{ка Левер Хоусе (1952) или
не{то касније, две приqубqене танке
пло~е Пхоениx Рхеинрохр облакодера у
Диселдорфу.
Конкурсни пројекат за Дом народног
здравqа у Града~цу (1954) заузима посебно
место у укупном Мартинови}евом
делу. Колико се сада зна, то је једино
wегово дело инспирисано дома-
}ом градитеqском традицијом, подстакнуто
Бра{овановим поку{ајима да у
духу слогана о уметности “социјалисти~-
кој по садр`ају а националној по форми”
споји модерну структуру гра|евине
и препознатqиве елементе фолклорне
архитектуре, ~етвороводни кров, еркер,
хоризонтални низ прозорских отвора.
У свим осталим својим делима, без изузетка,
укqу~ују}и и мале структуре породи~
них ку}а, у којима се ина~е тако
~есто исказује романти~ни сентиментализам
према националним обеле`јима
градитеqског насле|а, Мартинови} је
увек остајао доследни присталица интернационалног
стила. Вила на Дедиwу,
пројектована педесетих година као
резиденција тада{wег градона~елника
Београда \урице Јојки}а, а потом уступqена
иностраним амбасадама, одговара
савременим ликовним стандардима,
заснованим на апстрактном геометризму,
наро~ито у оп{тој концепцији и обликоваwу
крова и горwе ета`е, док се
једино у приземqу појавqује она основна
карактеристика београдске архитектонске
средине, самосвојна интерпретација
оп{тепознатог предло{ка.
Облога од природног камена, на пример,
присутна у обликоваwу приземних
партија Мартинови}еве Виле, тако популарна
у делима београдских архитеката
током педесетих година, не сре}е се
ба{ ~есто у најбоqим делима европске
савремене архитектуре, као {то се
ни хоризонталне бразде по фасадама
ме|уратних српских модерниста не сре-
}у у делима протагониста светског модерног
покрета.
Ови рани Мартинови}еви пројекти, конкурсни
пројекти за зграду Скуп{тине
оп{тине Загреб, за комплекс “Маријин
двор” у Сарајеву с једне стране, и конкурсни
пројекат за Дом народног здравqа
у Града~цу с друге стране, оме|или
су не само границе “уметности и заната”,
које су га му~иле у студентским данима,
ве} и границе интернационалног
и националног архитектонског израза,
питаwа која су се појавила у Мартинови}
евом видокругу ~им је самостално
ступио на архитектонску сцену.
Рана Мартинови}ева опредеqеwа, изра`
ена током педесетих година, била
су, дакле, бли`а уметни~ком пре него
занатском методу, интернационалном
пре него националном моделу, уз ну`-
на прилаго|аваwа дома}ој средини, {то
једино wегово реализовано дело из овог
раног периода, Вила на Дедиwу, јасно
показује.
По~етком {ездесетих година Мартинови}
везује своју градитеqску судбину уз
судбину Новог Беорада, дарују}и овом
изми{qеном граду своја најзна~ајнија
дела, у замислима, у пројектима, у реализованом
облику.
Мартинови}еве замисли из касних педесетих
и раних {ездесетих година обеле`
ене су монументализмом заснованим
на осе}аwу нараслог материјалног
благостаwа, на `еqама за потпуним
уклапаwем у просперитетни западни
свет, као и на увереwу да наступа време
великих градитеqских подухвата.
Прави израз оваквих те`wи био је пројекат
среди{та Новог Београда (Мартинови},
Глави~ки, Ленар~и}, Мити} и
Миленкови}), сјајно представqен црте-
`има Милосава Мити}а. Битни елементи
ове композиције биле су високе
куле, поре|ане ду` осовине изме|у палате
СИВ-а и @елезни~ке станице, у
класи~ном поретку по~асне стра`е, док
је среди{wи ни`и блок просе~ен, а
делови размакнути на на~ин на који су
то у~инили Богданови} и Ли~ина у “капијама”
Спомен гробqа стреqаних у окупираном
Београду.
Високи обелиск, сме{тен асиметри~-
но, природни је састојак композиције у
којој има спомени~ног естетизма далеко
ви{е но функционализма. Немогу}-
ност да се у релативно кратком периоду
на|е садр`ај за тако велики број једнаких
пространих волумена довела је
после ~итаве једне деценије до новог конкурса
за обликоваwе високих кула, тако|
е без икаквих изгледа за реализацију.
У ме|увремену, Мартинови} схвата пре
осталих да је време монументалности
про{ло, да }е време које долази бити
пре наклоwено утицајима Рајтове “органске”
форме него утицајима Корбизјеовог
“анорганског” геометријског пуризма.
За~етак ових промена у на~ину градитеqског
ми{qеwа је у конкурсном пројекту
за Музеј револуције, у коме има
геометризма у степеноваwу волумена,
али и уво|еwа хексагоналног модула,
који за разлику од квадрати~ног пру`а
далеко ве}е могу}ности у оствариваwу
ме|усобних веза појединих сегмената.
Био је то увод у креираwе најзна~ајнијег
Мартинови}евог дела, мултифункционалног
објекта који је под популарним називом
“Фонтана” сагра|ен средином {ездесетих
година у среди{ту Новог Београда.
"Фонтана" је први центар месне заједнице
у Новом Београду и један од најранијих
објеката ове врсте у Србији.
Вредности овог дела могу се сагледати
са ви{е станови{та. Са формалног станови{
та, троугласти облик основе објекта
у складу је са обликом парцеле, а
хексагонални модул, нагла{ен у крововима,
као и у облику фонтане, у среди{
ту композиције, битно доприноси wеној
артикулацији, wеном о`ивqаваwу.
У функционалном смислу, сви садр-
`аји, веома разли~ити садр`аји једног
градског центра, ресторан, самопослуга,
биоскоп, окренути су према среди{
ту као фокусној та~ки, а само среди{
те, у облику довоqно пространог
атријума, {ироко је отворено према
Булевару, омогу}авају}и неометана сусретаwа
и неограни~ене визуре.
Новобеоградска "Фонтана" спада у ону
врсту објеката који привла~е па`wу,
постају медијски занимqиви и брзо
промови{у свога аутора, ~есто се и
идентификују са ~итавим wеговим опусом.
Као и код глумаца, којима једна
популарна телевизијска улога мо`е да
уни{ти сло`ени идентитет уметника,
тако и код архитеката, једно популарно
дело мо`е да потисне сва остала дела
у други план, да замагли стварни амбијент
у коме је дело настало и у коме
`иви.
Ако је хексагонални модул ср` Мартинови}
евог дела, онда треба приметити
да се сли~на идеја неколико година
касније појавqује и у основи ТВ Торwа
на Авали и у Дому културе на Бановом
брду, {то нам говори да је Мартинови}
био ли~ност од несумwивог утицаја,
али и да "Фонтана" није остала изузетак
изван простора и времена.
У време када је “Фонтана” била ве}
делими~но изгра|ена, за~иwе се јо{
једно Мартинови}ево дело, Блок 30 у
Новом Београду. Ово дело појавqује
се у две, идејно сасвим опре~не варијанте,
најпре као стамбено насеqе високог
стандарда (пре 1967) а потом као
уоби~ајени стамбени блок који се у западним
земqама идентификује са социјалним
становаwем. У првој варијанти,
у ~ију је вредност Мартинови} био
ли~но уверен, неколико типова објеката,
ме|у којима је било и ниских стамбених
зграда са резиденцијалним становаwем,
градили су оквир {ироког
слободног простора, интерног парка. У
кона~ној реализованој варијанти (после
1968. године) нару{ен је идентитет
једног ауторског дела, а облик поједи-
них волумена и wихов распоред у простору
прилаго|ени су на{им савременим
стандардима.
Хронологија настајаwа прве и друге
варијанте је wихова битна одредница.
Крити~ари обе варијанте, и оне која би
се условно могла назвати богатом (Васа
Попови}) и оне која би се тако|е условно
могла назвати сирома{ном (Ивица
Мла|енови}) у су{тини су се преко
Блока 30 обра~унавали, са црвеном бур-
`оазијом у првом слу~ају, или са генерацијом
својих о~ева у другом слу~ају.
Последwе Мартинови}ево зна~ајно дело,
нови центар Палилуле изгра|ен на
раскрсници Улице Старине Новака и
Улице краqице Марије у Београду
(1973 - 80) развијао се управо обрнутим
смером у односу на новобеоградски
Блок 30. У иницијалној композицији могу}
е је запазити један посткорбизјански
отворени блок сло`ене намене, оствареwе
Мартинови}евих замисли из доба
конкурсног пројекта за “Маријин двор”
у Сарајеву.
Захваqују}и промени инвеститора (у
високи објекат се уместо сирома{них
оп{тинских слу`би уселило мо}но предузе}
е ИНЕX) захваqују}и бројним техни~
ким иновацијама које су током седамдесетих
година. током реализације овог
пројекта, прибли`иле изглед на{их
јавних објеката светским стандардима
(Палата “Београд”, Конгресни центар
“Сава”) на Палилули је формиран ансамбл
~истих и техни~ки обра|ених волумена,
у којима накнадно уведени системи
металних цеви, изба~ених изван
равни фасада, неодоqиво подсе}ају на
познати пример париског Културног центра.
Нови центар Палилуле није до`ивео онај
медијски третман који је до`ивела “Фонтана”,
на{ав{и се сасвим неоправдано
у wеној дубокој сенци. На Палилули,
осе}ају}и токове свога времена, Мартинови}
је техницизам седамдесетих супротставио
артизму {ездесетих. Да ли
је тиме, понесем таласима духа времена,
и сам постао активни у~есник у зами{
qеним обра~унима изме|у “уметника”
и “занатлија”. Или су, мо`да, представници
и једног и другог на~ина ми{-
qеwа, и “Фонтана” и Центар на Палилули,
само доказ да се Мартинови}ево
дело увек кретало матицом дру{твених
токова, даривају}и им, понекад,
архитектонске творевине способне да
симболизују доба у коме су настале.
З.Маневић
Дела: Типски станови (1947, конкурсни пројекат, У.Мартинови}, Н.Мартинови}); Административни објекат у Загребу (1953-56, пројекат); Дом народног здравqа у Града~цу (1954, конкурсни пројекат); Вила у Булевару мира на Дедиwу (1950, 1962-63); Центар Новог Београда (1959-60, конкурсно урбанисти~ко ре{еwе, У.Мартинови}, Л.Ленар~и}, М.Глави~ки, М.Мити}, Д.Миленкови}); Трг револуције у Qубqани (1959, урбанисти~ко-архитектонско ре{еwе, конкурсни пројекат); Војна болница у Београду (око 1960, пројекат); Зграда Централног комитета Савеза комуниста Хрватске (1960-65, пројекат); Музеј револуције у Новом Београду (1961, конкурсни пројекат); Детаqни урбанисти~ки план Блока 30 у Новом Београду (1962, нереализовани пројекат); Центар месне заједнице “Фонтана” у Новом Београду (1963-67); Институт за изотопе Медицинског факултета у Београду (1963-67); Биоло{ки институт у Београду (1963-69, У.Мартинови}, М.Павлови}); Сопствена викенд ку}а у Будви (1964); Хотел у Херцег Новом (1965-70, пројекат); Хотел у Кру{евцу (1963-70, пројекат); Стамбена зграда у Иванкова~кој ул. у Београду (1966-69); Блок 30 у Новом Београду (1967-79); Центар Новог Београда (1968, пројекат); Сопствена породи~на ку}а у Гроцкој (1970-75); Теразијска ~есма (1976, поставка и уре|еwе простора, У.Мартинови}, З.Петрови}); Зграда Академије наука Црне Горе (1976, пројекат); Трг Николе Па{и}а у Београду (1976, реконструкција, конкурсни пројекат); Болница у Сланкамену (1979, пројекат); Пословна зграда предузе}а “Инеx” у Ул. краqице Марије у Београду (око 1980); Спомен обеле`је у Бајицама (1981).
Библ.: О неким питаwима борбе за квалитет студија. (Реферат одр`ан на Првом саветоваwу студената архитектуре ФНРЈ у Загребу), Техника, Београд 1950, 100-106; Поговор о архитектури, Борба 11.7.1953; Стварала~ка архитектура не трпи {аблоне, Борба 14.7.1953; Послератна архитектура Београда. Одломци, Видици, Београд 5.6.1957; Архитекте говоре о Београду. Анкета “Дуге”, Дуга, Београд 5.1.1958; Израз у на{ој савременој архитектури. Други разговори о архитектури. Охрид 1960, изд.
ИАУС, Београд 1964, 3, 24-25, 29; На{а
савремена архитектура, Архитектура урбанизам,
бр.26, Београд 1964, 4-5; Свет
архитектуре, Београд 1971; Модерна Београда.
Архитектура Србије изме|у два
рата, Београд 1973, 1-93; Фрагменти једног
ви|еwа архитектуре, Београд 1983.
Зоран Маневи}, Мартинови}, изд.
САС, Београд (1991).
Изло`ба, 1958; Изло`ба, 1968; Мамбриани,
1969, 156; Му{и~, 1969, 393;
Маневи}, 1972, 32-33, 38; Белоусов, 1973,
104, 152-153, 172-173; Митрови}, 1975,
94-95; Стојанови}, Мартинови}, 1978, 39,
46, 54, 78, 113, 206-209, 247; ЛЕЈ, 1987,
289; Миленкови}, 1987, 57, 119; Миленкови},
1988, 41, 127, 138-139, 198, 221,
231-232; [траус, 1991, 200-201; Брки},
190-193, 270-275.
Михајло Митрови}, Нове и сигурне вредности,
Политика 25.2.1967, 18; М.С.Максимови},
Корак у буду}ност, Политика 17.
12.1967, 15; Михајло Митрови}, Одлазак
великог градитеqа, Политика 23.1.2004.